Αριθμός ευρωπαϊκών χωρών έχουν επιβάλει φόρους ψηφιακών υπηρεσιών περιμένοντας την εφαρμογή της Διεθνούς Συμφωνίας του ΟΟΣΑ για τη φορολόγηση των κερδών των πολυεθνικών εταιρειών. Ωστόσο, εάν η Συμφωνία δεν εφαρμοστεί και οι ευρωπαϊκές χώρες προχωρήσουν με μονομερείς φόρους ψηφιακών υπηρεσιών, οι ΗΠΑ πιθανότατα θα επιδιώξουν επανόρθωση χρησιμοποιώντας εμπορικά μέτρα. Οι Tarcísio Diniz Magalhães και Allison Christians στην εργασία τους, Taxing data when the United States disagrees, European Law Open (2025), υποστηρίζουν ότι μπροστά σε μια τέτοια αντίσταση των ΗΠΑ, οι χώρες της ΕΕ θα χρειαστεί να επανεξετάσουν τη φορολογική στρατηγική τους.

Στην Ευρώπη, τα περισσότερα κράτη εισάγουν ή δηλώνουν ότι σχεδιάζουν να εισαγάγουν τον φόρο ψηφιακών υπηρεσιών. Το θέμα της επιβολής του φόρου ψηφιακών συναλλαγών ήρθε δυναμικά στο προσκήνιο λόγω της πίεσης που υφίστανται οι ευρωπαϊκές χώρες για εύρεση νέας πηγής δημοσίων εσόδων. Αισθητή είναι επίσης η παρέμβαση της κοινωνίας των πολιτών που απαιτεί τη δίκαιη φορολόγηση των πολυεθνικών γιγάντων, καθώς και η αμφισβήτηση της λειτουργικότητας του σημερινού συστήματος φορολόγησης των εταιρικών κερδών από τον ακαδημαϊκό χώρο, διαβάζουμε στην εργασία της Θ. Λαζαρέτου, Ο φόρος ψηφιακών υπηρεσιών και το αίτημα για δίκαιη φορολογία, δημοσιευμένο την 22.4.2021 στον ιστότοπο του Ινστιτούτου Εναλλακτικών Πολιτικών ΕΝΑ.

Η δυναμική της εισαγωγή ψηφιακού φόρου στην ΕΕ, ιδανικά μέσω ενός ενωσιακού φόρου, θα μπορούσε να βοηθήσει στην υπέρβαση πολλών αδυναμιών του σημερινού φορολογικού status quo και στην αύξηση των δημοσίων εσόδων, με τρόπο συμβατό με τις επιταγές της δημοκρατικής νομιμότητας, υποστηρίζει η Katerina Pantazatou στο άρθρο της, Why EU revenue matters: a case for an EU digital levy, European Law Open (2025).

Ο Mateusz Kazmierczak στο άρθρο του Five years of digital services taxes in Europe: what have we learned?, INTERTAX, vol. 52, issue 10 (2024), αποτιμά τα πέντε χρόνια εφαρμογής του φόρου ψηφιακών υπηρεσιών (DST) στις ευρωπαϊκές χώρες και εντοπίζει τα βασικά ερωτήματα που αναδύθηκαν σε αυτή την πενταετία.

Διάγραμμα περιεχομένου: outline of assumptions anddefinitions / overview of the analysed taxes policy goals of the analysed DSTs / equalizing the tax gap as a policy goal / tax fairness or ensuring the ‘fair share’ as a policy goal /DSTs fiscal efficiency and costs of administration and compliance / tax incidence of DSTs – general remarks / DSTs incidence for goods marketplaces / DSTs incidence for digital advertising / summary of DSTs incidence

Η Jane G. Gravelle στη μελέτη της, The OECD/G20 Pillar 1 and digital services taxes: a comparison, Congressional Research Service (2024), εξετάζει τις οικονομικές επιπτώσεις από την εφαρμογή του φόρου ψηφιακών υπηρεσιών, στην περίπτωση που δεν εφαρμοστεί ο Πυλώνας I της Συμφωνίας του ΟΟΣΑ για τη φορολόγηση των κερδών των πολυεθνικών εταιριών.