Στο μέλλον, το ερώτημα θα είναι πώς θα προστατευθούν οι φορολογούμενοι από τις φορολογικές επιβαρύνσεις σε επίπεδο ΕΕ, από τη στιγμή μάλιστα που τα κράτη μέλη θα επιδιώξουν να εισάγουν τέτοιους φόρους, λόγω των πολιτικών ή συνταγματικών περιορισμών σε εθνικό επίπεδο, υποστηρίζουν ο Till Valentin Meickmann στο άρθρο του Taxing powers of the European Union, INTERTAX, vol. 52, issue 8 & 9 (2024).

Απάντηση στο ερώτημα, Τι θα μπορούσαμε εύλογα να περιμένουμε για το μέλλον της φορολογίας
στην ΕΕ; δίνει το Guest editorial, The future of taxation in Europe, INTERTAX, vol. 52, issue 6 & 7 (2024).

Οι Patrick Kennedy, Christine Dobridge, Paul Landefeld και Jacob Mortenson μελετούν στην εργασία τους The efficiency-equity trade off of the corporate income tax: evidence from the tax cuts and jobs (March 21, 2024) τον αντίκτυπο του νόμου των Η.Π.Α. Tax Cuts and Jobs Act (2017) στις επενδύσεις, στις αποδόσεις των μετοχών, στα κέρδη των επιχειρήσεων αλλά και στις ανισότητες. Η εργασία ρίχνει φως στον συμβιβασμό μεταξύ της αποτελεσματικότητας και της δικαιοσύνης που αντιμετωπίζουν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής κατά τον καθορισμό της φορολογικής πολιτικής για τις επιχειρήσεις.

Πόσο έχει επηρεάσει η παγκοσμιοποίηση τη φορολόγηση των εισοδημάτων από εργασία και κεφάλαιο; Προκειμένου να δοθεί απάντηση στο ερώτημα αυτό οι ερευνητές του World Inequality Lab, Pierre Bachas, Matthew Fisher-Post, Anders Jensen και Gabriel Zucman δημιουργούν μια νέα, παγκόσμια βάση δεδομένων, Global taxation of capital and labor με στοιχεία από 154 χώρες και αποδεικνύουν ότι η παγκοσμιοποίηση έχει επιτρέψει τη φορολόγηση των παθητικών εισοδημάτων.

Το θέμα της εργασίας του Constantinos Challoumis, Risk on the tax system of the E.U. from 2016 to 2022, Innovative and Economics Research Journal, vol.11, no2/2023, είναι ο προσδιορισμός της σχέσης μεταξύ της οικονομικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων και του φορολογικού συστήματος, όπως επίσης και των κινδύνων που αναπτύσσονται σε αυτή τη σχέση.

Η Rita de la Feria υποστηρίζει, στο άρθρο της Tax fraud and selective law enforcement, Journal of Law and Society (2020),ότι, η μελέτη των μέτρων για την αντιμετώπιση της φορολογικής απάτης καταδεικνύει σημαντική μετατόπιση από την καταστολή της φορολογικής απάτης στη διαχείριση της. Aυτή η στροφή, κατά τη συγγραφέα, όχι μόνο υπονομεύει τη φορολογική δικαιοσύνη και τη συνολική φορολογική συμμόρφωση, αλλά οδηγεί και σε επιλεκτική επιβολή του φόρου, δημιουργώντας έτσι σημαντικό κίνδυνο για το κράτος δικαίου.

Η φορολογική πολυπλοκότητα εκτελεί πολιτική λειτουργία. Ο εξαιρετικά αφηρημένος και τεχνικός φορολογικός νόμος θεωρείται θεμελιώδης για τη νεοφιλελεύθερη ρυθμιστική κατάσταση. Η φορολογική νομοθεσία έχει μια πολυπλοκότητα που επιδεινώνεται από την ενσωμάτωση άλλων ρυθμιστικών συστημάτων, από επιχειρήματα σχετικά με τη γλωσσική αβεβαιότητα και από την αποσύνδεση μεταξύ ευρύτερης πολιτικής συζήτησης και εκείνων που συμμετέχουν στη σύνταξη της φορολογικής νομοθεσίας. Η ανάλυση της σχέσης μεταξύ της πολιτικής τάξης του ρυθμιστικού κράτους και του φαινομένου της φορολογικής πολυπλοκότητας ακολουθείται από τη συζήτηση για πολιτική και για τη σημασία του νομικού φορμαλισμού, διαβάζουμε στο άρθρο του John Snape, Tax law: Complexity, politics and policymaking, Social & Legal Studies, vol. 24, 2 / May 2015.

Η συζήτηση για τη φορολόγηση των πολυεθνικών έχει δύο διακριτά σκέλη, υποστηρίζει ο Manal S. Corwin στην ομιλία του Sense and Sensibility: The policy and politics of BEPS. Will global tax policy consensus translate into coordinated implementation. Το ένα είναι η συζήτηση πολιτικής σχετικά με την επάρκεια των τρεχόντων διεθνών φορολογικών κανόνων και προτύπων για την προστασία της φορολογικής βάσης των φορολογικών δικαιοδοσιών. Το δεύτερο είναι μια άκρως πολιτικοποιημένη δημόσια συζήτηση που επικεντρώνεται στη φορολογική ηθική και στο αν, οι πολυεθνικές εταιρίες πληρώνουν το “δίκαιο μερίδιο” των φόρων τους.

Το Tax by Design είναι η τελική έκθεση από την επιθεώρηση Mirrlees, Oxford University Press, 2011. Η έκθεση παρουσιάζει μια εικόνα συνεκτικής φορολογικής μεταρρύθμισης, στόχος της οποίας είναι να εντοπίσει τα χαρακτηριστικά ενός καλού φορολογικού συστήματος για κάθε ανοιχτή ανεπτυγμένη οικονομία.

H Allison Christians στο πρώτο μέρος του άρθρου της Introduction to tax policy theory, McGill University (Faculty of Law) 2018 αναζητά το γιατί επιβάλλεται φορολογία και εκτιμά ότι τρείς είναι οι στόχοι της επιβολής του φόρου: η οικοδόμηση κράτους, η εσωτερική διαχείριση του και η διαπραγματευόμενη επέκταση. Στο δεύτερο μέρος, η συγγραφέας αναζητά το δίκαιο, ικανό και αποτελεσματικό τρόπο επιβολής του φόρου.